Gönderen Konu: Ýstanbul Seyahat olarak biz Trakya'da köklü ve güçlü bir firmayız  (Okunma sayısı 1303 defa)

Ulaşım Dünyası

  • Yönetici
  • *****
  • İleti: 429
    • Profili Görüntüle
Ýstanbul Seyahat A.Þ Ýşletme Müdürü  Aziz Duran ile sektör ve Ýstanbul Seyahat hakkında konuştuk.


Aziz Bey sizin Ýstanbul Seyahat maceranız nasıl başladı ?

Bu soruya biraz daha geniş cevap vermek istiyorum. Ben otobüsçülüğe aslında altı yaşımda başladım. Memlekette iken (Sivas-Divriği) otobüsçülüğü amcam yapardı. Ben daha okula gitmeden, ki o zaman daha dikişli-yapraklı biletler vardı, daha adımı soyadımı yazamazken o renkli, kapakları çeşit çeşit biletlerle haşırneşir olurdum. Sene 1972'den bahsediyorum, her şeyin siyah beyaz olduğu yıllardan. Siz daha gençsiniz hatırlıyor olamazsınız ama, kamyon bozması önden motorlu otobüsler çalışırdı o yıllarda, ben onların arasında büyüdüm, hepsini hatırlarım hâlâ. Daha sonra O302 falan da yollara çıkınca benim bu otobüs hevesim de iyice kökleşmiş oldu.
Okulla beraber muavinliğe özendim, otobüslerle yola gidip gelmek çok keyif veriyordu. Ağırbaşlı olduğum kadar, yaramaz da bir çocukluğum vardı ve sürekli yollarda olmak bir tutkuydu o zamanlar. Yaşım da ilerledikçe yazıhanede bilet kesmeye başladım. Hafta içleri okula gidiyor ve bilet kesiyordum hafta sonları ise Ýstanbul 'a vs. yollara gidiyordum.

Yıllar 1985'i gösterdiğinde ise Topkapı Otogarı'nda, o yılların köklü firması Selçuk Turizm'de çalışmaya başladım. Öyle ki, o zamanki şartlara göre bir otobüse kırk beş günde bir sıra geliyordu, 100 aracın üzerinde bir filodan bahsediyorum. Bu firmanın bünyesine katılmamla, benim garaj hayatım başladı diyebilirim.

Ondan sonra Selami Ağabey’imle benim 25 yılı aşkın bir beraber çalışma hayatım oldu.Asker dönüşü ise, Selami Ağabey'in yazıhanesinde Kayseri Net Turizm'in işlerine bakmaya başladım. Ondan sonra garajın Esenler’e taşınması ile burada Kayseri Ýpek Turizm'in kâtipliğine başladım. O yıllarda Ýstanbul Seyahat ile aynı yazıhanenin içerisinde hizmet vermekte idik. Ýpek Turizm'in işletmeciliğini bıraktıktan beridir de Ýstanbul Seyahat bünyesinde çalışmaktayım.

Patronumuzla ilişkimiz ise hiçbir zaman, işveren-çalışan değil, ağabey kardeş ilişkisi şeklinde olmuştur. Ben de Selami Ağabey'in bu yaklaşımını her zaman takdirle karşıladım. Gerek iş hayatıyla gerek aile hayatıyla örnek olan Selami Bey, insanların büyüklük taslamaması gerektiğini, insanların adeta büyüdükçe küçüleceğini bizlere yıllardır kendi yaşantısı ile göstermiştir. Allah canını sağ etsin, yolunu açık etsin, biz de bu yaklaşımla elimizden gelen tüm desteği iyi günde de kötü günde de kendisine göstermek çabasındayız.

Yani özetle, 30 senedir bilfiil garaj hayatının, bu sektörün tam manasıyla içerisinde bulunuyorum. Allah sıhhat verdikçe de, bu sektöre emek vermeye devam etmeyi düşünüyorum.



Ulusal firmaların Trakya hattına girmelerinden Ýstanbul Seyahat olarak etkilenmeseniz bile, diğer yerel firmaların ne yönde etkileneceğini düşünüyorsunuz?

Türkiye Cumhuriyeti üzerindeki tüm topraklar hepimizindir, serbest piyasada herkes istediği her alana girebilir. Bu da bizim kalitemizi yükseltir aslında. Bu firmalar tabi ki Trakya hattına girebilirler, ancak insana yatırım yapanlar, hizmete yatırım yapanlar, filosuna yatırım yapanlar başarılı olacaklardır diye düşünüyorum.     


Ulusal firmaların Trakya hattına girmelerinden Ýstanbul Seyahat olarak etkilenmeseniz bile, diğer yerel firmaların ne yönde etkileneceğini düşünüyorsunuz?

Ýstanbul Seyahat olarak biz Trakya'da köklü ve güçlü bir firmayız. Tabiri caizse insanlar daha anne karnında iken Ýstanbul Seyahat ile yolculuk yapmaya başlıyor. Ýşte bu insan 10 yaşına geldiğinde, 20 yaşına geldiğinde, üniversiteye gittiğinde, evlendiğinde de Ýstanbul Seyahat'i tercih ediyorsa, işte o zaman biz bir marka olmuşuz demektir. Biz yolcularımızdan memnunuz. Verdiğimiz hizmetten de memnunuz, diğer firmalara da bu hatta başarılar diliyoruz.

Fakat küçük firmalar etkilenir mi sorusuna gelirsek? Mutlaka etkilenir; çünkü turizm sektöründe artık servis hizmeti dahi firmalara ek mali yükler getiriyor. Bu noktada biz alt yapımıza, şubelerimize ve çalışanlarımıza da güveniyoruz. Bir disiplin içerisinde, dört dörtlük olmaya çalışıyoruz.

Ýstanbul Seyahat gerçekten köklü bir firma. Ýstanbul ve çevresindeki etkinliği ise malumunuz. Ulusal bir firma olmak gibi bir çalışma yahut düşüncesi var mı firmanızın?

Bizim hedefimiz her zaman için açık. Ulusal firma olmaktan bahsediyoruz ancak biz zaten şu an Türkiye'de ilk beş firma arasındayız. Bunun artık ötesi de yok. Gittiğimiz şehir bazında bakarsak da, yeni katılımcılar olduğu müddetçe ve gücümüzün de yettiği kadarıyla memleketimizin her yerine ulaşmak isteriz. Yeter ki iş birliği yapabileceğimiz kaliteli otobüsçüler olsun. Biz kendi prensiplerimiz ve yörelerin alışkanlıklarını birleştirerek büyümeyi hep istedik, bunu da maddi koşulların el verdiği şekilde gerçekleştiriyoruz.


2014 yılına göre 2015 yılı nasıl geçmekte firmanız adına?

2014 yılı bizim için gayet başarılı geçti. Çünkü biz her yıl, bir önceki yılın üzerine koyan bir firmayız. Artık belli bir seviyeye ulaştık, araç filomuzun yaşı, 2+1 araçlar ve TV koltuk, internet hizmeti vs. ile ilgili büyük yatırımlar yaptık. Servis araçlarımız, Mercedes ile olan anlaşmamız kapsamında her 7-8 ayda bir olmak üzere yenileniyor ve sürekli genç tutuluyor. Bunların hepsi tabi ki bize büyük faydalar sağlıyor.

Patronumuz değerli Selami Bey'in izlediği yol ve fikirleri bu noktada çok doğru. Gücümüzün yettiğini hatta daha fazlasını yapmaya çalışıyoruz.

Ýstanbul Seyahat, 2015 yılı ve 2016 yılı için, büyümeyi mi yoksa olduğu yeri korumayı mı hedefliyor?

2015'te Ramazan ayının sezona denk gelmesi, tatilin geç başlamasına, okulların geç açılmasına sebep oldu, ardından iki seçimin üst üste gelmesi bir aylık bir düşüş potansiyelini de beraberinde getirdi. Bu düşüş sadece turizm sektöründe değil, tüm Türkiye'de hissedilmekte. Ancak önümüzdeki seçimin ardından hizmet sektörünün aynı şekilde rayında devam edeceğini düşünüyorum.

Hedefimizde hiçbir zaman yerinde saymak yoktur. 2014'e göre 2015 daha farklı, daha da üzerine koymuş durumdayız. 2016 için de biliyorsunuz piyasaya yeni çıkmış, çıkacak araçları bekliyoruz, inceliyoruz. Değişime her zaman açığız. 2016'nın daha iyi olacağını düşünüyorum.

2+1 Otobüsler ile ilgili düşünceleriniz nelerdir?

2+1 filomuzdan memnunuz, yolcular keyifle tercih etmekte. Diğer firmalarda olduğu gibi, 2+1 araçlar bizim firmamızda da yolcunun bir tercih sebebi. Bu araçları daha da çoğaltma hedefimiz var. Aslında sadece uzun yollarda değil, kısa mesafede dahi yolcu "ben 2+1 araç istiyorum" şeklinde istekte bulunuyor. Esenler’ den Silivri'ye gidecek yolcu dahi 2+1 araç ister oldu. Biz de sürekli bu taleplere cevap vermeye çalışıyoruz.


2+1 araçlarınız hangi güzergâhlarda çalışmakta?

Ankara, Çorlu, Tekirdağ, Kırklareli, Çanakkale ağırlıklı olarak bu bölgelerde 2+1 araçlarımızla çalışmayı hedefliyoruz. Sezonda ise Bodrum, Marmaris, Didim gibi yerlere çalıştılar. Sezondan bitiminden dolayı şu anda sahillere seferlerimiz sonlandığı için bu bölgelerden ziyade Trakya öncelikli çalışıyoruz.

Sektörde 2+1 araçlar yönelik bir eğilim göze çarpmakta. Ýstanbul Seyahat, ileride tamamen butikleşerek, tüm filosunu 2+1 yapacak mı yoksa bir hizmet olarak filosunun bir kısmını mı 2+1 araçlarla donatacak?

Ben Ýstanbul Seyahat veyahut başka bir otobüs firmasının tüm filosunu 2+1 araçlara çevirme şansının olmadığını düşünüyorum. Çünkü hâlihazırda üretim 2+2 olarak yapılıyor ve 2+1‘e çevirmenin ek maliyeti de eklenince şu durumda bunun olanaksızlığı göze çarpıyor. Ancak zaman ne gösterecek, ibre ne tarafa dönecek bakacağız ve trende uyum sağlayacağız. Ancak şu anki tabloda firmalarda 2+1 araç kadar 2+2 araçların da gerekli olduğu gözden kaçmayacak bir gerçek.


Biliyorsunuz geçtiğimiz günlerde Temsa iki adet yeni ürünüyle piyasaya tekrardan bir dönüş yaptı, önümüzdeki yıl ise Mercedes yeni aracı ile gelecek. Sizin bu noktada Mercedes'le olan bağınız ne olacak, araç alımlarında Temsa da göz önünde olacak mı?

Yıllardan bu yana artık Mercedes bu ülkenin taşıma sektörünün vazgeçilmez bir markasıdır. Öncelikli tercihimiz Mercedes'ten yana olacaktır. Ama o noktada da tasarruf oranlarının, servis ağının vs. görülmesi lazım kıyaslanması lazım. Parçalarının dağın başında dahi ulaşılabilir olması lazım. Bunların hepsi bir bütün halde incelenmeli, kıyaslanmalı. Firmaların bu yeni araçlarının öncelikle yollara çıkması lazım, buna göre incelenerek nihai bir karar verilecektir diye düşünüyorum.

Peki bu noktada, filonuzun servis araçları dâhil neredeyse tamamının Mercedes Benz araçlardan oluştuğu görülmekte, sizi bu markaya yönelten sebepler nelerdir?

Öncelikle, yıllardan beri Mercedes-Benz Türk A.Þ. ile iş birliği içerisindeyiz, sürekli iç içeyiz, sürekli irtibattayız, adeta bir aile olmuş durumdayız onlarla. Müdürlerinden, ustalarına kadar bizlere maddi manevi tüm desteği sağladılar, sağlıyorlar. Bu noktada kaynaşmak gerektiğini düşünüyorum. Diğer firmaların araçları da mutlaka bu sektörün ihtiyaçlarına cevap vermek amacıyla yollarda, hiç birini kötülemek istemiyorum. Ancak, bazen insana da yatırım önemli bir rol oynuyor. Bu noktada eskiye dayanan bu işbirliğinin neticesinde bize gösterilen ödeme kolaylıkları, hizmet seviyeleri, araçlardan yolcunun ve personelin memnuniyeti bizi Mercedes Benz araçları tercih etmeye yönlendirmekte.


Ýstanbul Seyahat Hakkında 

Ýstanbul Seyahatin 1940 Yılında Abit TIRIÞ Tarafından Kurulmasıyla Birlikte, ilk olarak Samsun Çarşambadan – Giresun Alucra’ya Düzenlenen Otobüs Seferleri ile Karayolu Yolcu Taşımacılık Sektöründe Günümüze Kadar Sürecek Olan Uzun Soluklu Yolculuğuna Başlangıç Yapılır.

Firmanın kurucusu Abit TIRIÞ tan bayrağı teslim alan oğlu Talip TIRIÞ 1975 Yılında Ýstanbul Anadolu Otogarının Kurulması Ýle Birlikte Trakya Bölgesinde Ýlk Olarak Ýstanbul-Çorlu Hattında Çalışmaya Başlar. Aynı Yıllarda Avrupa’nın Çeşitli Ülkelerine Seferler Düzenleyerek Dış Hatlara Açılır.

3.Kuşak olarak Yönetimi devralan Selami TIRIÞ ile birlikte Güvenli yolcu Taşımacılığı Ve Hizmet Kalitesini Ön Planda Tutarak Büyüyen Firma, Başta Trakya bölgesi olmak üzere Türkiye’nin sahil şeritlerine Akdeniz, Ege ve Karadeniz bölgesinin büyük bir kısmına seferler düzenlemeye başlamıştır.

2002 Yılında Sektördeki gelişmelere paralel olarak Kurumsallaşma çalışmaları sonucunda Ýstanbul Seyahat Turizm Ticaret A.Þ ünvanını almıştır. Yönetim Kurulu Başkanlığına Selami TIRIÞ Seçilmiştir. Günümüzde Karayolu Taşımacılık Sektörünün Önde Gelen Firmaları Arasında Yer alır2005 Yılında Turizm Alanındaki faaliyetlerini genişleterek STT ÝSTANBUL TRAVEL Þirketi kurulmuştur.

Yurtiçi Yurtdışı Uçak biletleri ve ayrıca ETS Turun da yetkili acentesi olarak, Tur ve uçak bileti satışları için Yoğun olarak Trakya bölgesinde ve Ýstanbul’da birçok satış ofisi açarak yolcularımıza yeni bir hizmet sunmuştur. 2008 Yılı itibariyle Bulgaristan’ın Burgas-Varna-Sumen Bölgelerine Seferler düzenlemeye başlayan firma Hizmet kalitesini, Deneyimini Ve Ýç hatlarda sağladığı güvencesini, düzenli olarak yaptığı seferle Bulgaristan’a da Taşımıştır.

Yolcumuz konuğumuzdur ilkesiyle hareket ederek, Seyahat ve Turizm Organizasyonlarında Kalite, Güven ve Zamanı birleştirerek Siz değerli yolcularımıza Her geçen gün daha iyi hizmet sunmayı amaç edinmiştir. Bugün itibariyle Ýstanbul Seyahat A.Þ, Türkiye genelinde 120 Otobüs, 250 online bilet satış ofisi ve 750 kişiye yakın personeli ile, sektöre büyük hizmet sağlayarak yeniliklerine devam etmektedir.


Haber & Fotoğraf : Recep Yalamacılar - Mertkan Yavuz